Podczas zajęć lekcyjnych w Niepublicznej Szkole Montessori, nazywanych pracą własną, Dziecko realizuje program
w indywidualny sposób. Oznacza to, że gdy posiądzie jakąś umiejętność, nie musi czekać na innych, jak ma to miejsce w tradycyjnych szkołach, tylko od razu przechodzi do nowych treści. Z drugiej strony Dziecko, które potrzebuje więcej czasu na ćwiczenia nie działa pod presją tej części klasy, która poprzez to, że umie zaczynałaby się nudzić
i przeszkadzać.
W trakcie pracy własnej prowadzonej w ramach zajęć szkoły podstawowej, Dziecko ma okazję nie tylko do indywidualnej nauki z nauczycielem, ale też może przećwiczyć daną umiejętność na kilku poziomach trudności przy użyciu pomocy dydaktycznych montessori, w które wyposażona jest każda sala.
Praca własna to też czas na rozwijanie zainteresowań. Ponieważ są to codzienne zajęcia trwające 3 godziny, uczeń ma wiele czasu na przepracowanie zadań obowiązkowych, dodatkowych oraz tych, które sam wybierze. W młodszych klasach szkoły podstawowej często są to projekty przyrodnicze w formie prezentacji do wystąpień publicznych, stworzenie quizu dla klasy czy plakatu z profesjonalnymi opisami cech osobniczych zwierząt. Warto nadmienić,
że w tym czasie Dziecko nie musi siedzieć w ławce, może wybrać sobie miejsce, gdzie będzie się uczyć. Często decyduje o tym pomoc, którą wybierze, gdyż niektóre, takie jak linie czasu czy karty liczbowe do zabawy w bank potrzebują więcej przestrzeni.
W części popołudniowej obok kontynuacji pracy własnej pojawią się także zajęcia grupowe z plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego oraz zajęcia dodatkowe zaplanowane wg zainteresowań Dzieci.
EDUKACJA JĘZYKOWA
Pisanie - doskonalenie estetyki i tempa pisania, czytanie - doskonalenie płynności, poprawności i wyrazistości czytania, elementy literatury, poezja, gramatyka, korzystanie ze słowników, poezja.
MATEMATYKA
Dodawanie, odejmowanie, mnożenie dzielenie, dzielenie liczb większych od tysiąca sposobem pisemnym, rozszerzenie zakresu liczbowego - liczby do 1 000 000, działania na ułamkach, mnożenie i dzielenie geometryczne, wprowadzenie do ułamków, geometria.
GEOMETRIA
Linie: części prostej, związki między prostymi; figury geometryczne; kąt; trójkąt i wielokąty oraz ich części; koło i jego części.
NAUKA O KOSMOSIE
Wstęp do nauki o wszechświecie, powstanie wszechświata, niebo nocą, Droga Mleczna.
BOTANIKA
Świat przyrody, budowa rośliny - części i typy korzenia, łodygi, liścia, owocu, typy blaszek liściowych.
ZOOLOGIA
Gromada, bezkręgowce (skorupiaki, pajęczaki, owady, mięczaki, gąbki), kręgowce (ryby , gady, płazy, ptaki ssaki).
CHEMIA
Podstawy teorii atomowej, podstawy teorii molekularnej, stany skupienia, zmiany fizyczne i chemiczne, pierwiastki, mieszanki i mieszaniny, okresowy układ pierwiastków (20 podstawowych pierwiastków).
EKSPERYMENTY NAUKOWE
Erupcja wulkanu, chromatyka: rozdzielanie kolorów, detekcja skrobi, ruch wody w przyrodzie, przyciąganie ziemskie, zamarzanie, osmoza, rozszerzalność temperaturowa ciał stałych, napięcie powierzchniowe wody, erozja, siła słońca, przyciąganie magnetyczne, ładunek magnetyczny, sople mineralne, parowanie, działanie soli i inne, bariera dzwieku, powstawanie „ czarnej dziury”, fale sejsmiczne, przewodniki elektryczne, objętość płuc, puls krwi i wiele innych.
GEOGRAFIA FIZYCZNA I POLITYCZNA
System słoneczny: cykl ziemi, strefy czasowe, atmosfera Ziemi, klimat, geneza wszechświata, ukształtowania geograficzne, hydrosfera i litosfera Ziemi, ciśnienie powietrza, obieg wody w przyrodzie, typy chmur, globus, mapa świata i poszczególnych kontynentów, kontynenty, państwa i ich stolice, flagi, religie świata, style życia mieszkańców
i wiele innych,
HISTORIA
Pojęcie czasu, linia życia, prezentacja własnej historii, dni tygodnia, rok i jego części, zegar, określanie pory dnia, przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, wiek ziemi i wszechświata, pojęcie czasu przed naszą erą i naszej ery, linia życia Ziemi, skamieniałości, linia życia gatunku ludzkiego, podstawowe potrzeby ludzi (wprowadzenie: ubranie, żywność, bezpieczeństwo, obrona, transport, komunikacja, medycyna, religia), prehistoria: Egipcjanie, Rzymianie, Średniowiecze, Renesans, Nowożytność.
SZTUKA
Kolory podstawowe i pochodne, kolory ciepłe i zimne, linia, kształty, proporcje, światło i cień, perspektywa.
MUZYKA
Wychowanie muzyczne, kompozytorzy, percepcja muzyki, nauka o instrumentach.
Dodatkowo w ramach programu Montessori odbywają się zajęcia z Kultury, Życia Codziennego i Sensoryki.